Love is not about winning

Hidup bukan macam perang. Sama ada membunuh atau dibunuh. Antara menang atau mati.

Hidup juga bukan macam main bola, menjaringkan gol atau dijaringkan gol. Selalunya antara menang atau kalah, jarangnya seri. Kalau seri pun, nanti akan ada sepakan penalti. Hidup bukan begitu kawan.

Inilah falsafah persaingan. Untuk hidup, maka ada orang lain yang perlu mati. Untuk menang akan ada orang yang perlu dikalahkan. Jika mahu kaya, makan perlu ada orang miskin. Seandainya kita mahu untung, maka fikir bagaimana mahu merugikan orang lain.

Ini falsafah yang fatal saudaraku. False. Untuk bahagia, perlukan kita buat orang lain derita.

Cinta juga begitu. Cinta bukan persaingan. Itu sebab mengapa aku tegar membiarkan ‘dia’ pergi dahulu. Ia bukan persaingan. Kalau dia tegar memebiarkan ada orang lain duduk dalam hatinya menyingkiri aku, justeru untuk apa lagi aku menunggu.

Love is not about winning.

Dalam cinta tidak perlu ada persaingan. Semua orang berhak bahagia. Orang kaya berhak bahagia, begitu juga orang miskin. Orang hitam mahu bahagia, juga orang-orang putih.

Aku mahu bahagia, bersama atau tanpa dia.

Andai dia mahu kembali, pesan aku “berusahalah”. Namun untuk aku toleh semua ke belakang, sukar untuk aku ya.

Keranan mimpi itu sentiasa berada di hadapan. Yang lepas hanya kenangan. Dan kenangan itu adalah sesuatu yang paling jauh dalam hidup kita. Noktah.

Published in: on Julai 5, 2009 at 4:25 am  Tinggalkan Komen  

The URI to TrackBack this entry is: https://mryanz.wordpress.com/2009/07/05/love-is-not-about-winning/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Tinggalkan komen